söndag 27 september 2009

Kullerstenar på Gamla Väster

Denna blogg ska huvudsakligen handla om mig och min kompis Saras intresse för mat, men framförallt intresset för konceptet brunch. Breakfast+lunch alltså. Bristen på uppdaterade brunchguide på nätet är upprörande, därför tog jag tag i saken själv och påbörjar mitt försök till vad jag hoppas kan kunna bli en hjälpsam guide i brunchdjungeln. Välkomna hit!/Johanna


Detta är min kompis Sara och jag. Även min syster Larsa hängde på denna rekreationsdag i Malmö för brunchsmaskande.

Brunch på Café Basement stod på agendan denna förmiddag.Basement är ett litet mysigt café/ölhak/restaurang/livebandsställe på Gamla Väster. Gamla Väster är den enda delen av Gamla staden som inte revs på 50-talet (kanske var det senare?), för att bygga tradiga höghus a la Caroli. Idag är det en av Malmös mest populära stadsdelar att bo i, och dyraste också för den delen. Här flanerar man gata upp och gata ner, och känner sig som en småstadsbo. Alla känner alla, lokala konstnärer ställer ut sina verk på caféerna, grannarna startar upp en gemensam innergårdsloppis och man delar cyklar med jobbkamraterna. Eller ja, egentligen vet jag inget om detta, men det är känslan jag får när jag går omkring där. Men detta inlägg ska ju inte handla om stadshistoria, ni får kolla in I Love Gamla Väster istället.

Ok, nu till brunchen. Jag och min kompis Sara äter brunch i Malmö med omnejd, för att göra rekreationsdagen till en trevlig dag tillsammans med en fin vän. Vi har en viss förkärlek till buffér, men kan tänka oss en gedigen tallrik också. Hellre 2 skivor fin bacon, än 20 bitar fettfläsk. Logistik är även viktigt, att bli tvungen att lägga sill på vipsgrädden är under all kritik. Även långsamt tempo när man är bakis och hungrig kan få förrädiska konsekvenser. Personalen är givetvis A och O, särskilt om man inte är en van brunchare. Lite extra info och ett leende är alltid välkommet. Sen är det en självklarhet att hotellbrunch a la Hilton och amerikansk inspirerad brunch a la Vinylbaren inte går att jämföra, allt måste sättas i sitt sammanhang. Alltså: utbud, logistik, atmosfär, service, prisvärdhet.

Hur klarade då Basement denna utmaning? Jodå, ganska ok. Deras läge är oslagbart för en Gamla Väster älskare, härlig uteservering på kullerstensgata utan biltrafik. Sen att min stol gav vika innan jag hade börjat äta är en annan historia :)

Basement erbjuder en brunchtallrik med klassiska ingredienser som bacon, äggröra, nutella, yoghurt, bröd, ost och pannkakor. Ett glas juice och en latte ingick med. Fast det kändes ändå som att någonting fattades. Äggröran var smaklös och kompletterade baconet dåligt, för det var alla tiders. Sen saknade jag lite frallor eller vitt bröd av något slag. Rågbröd och knäckisar äter jag varje dag hemma. Dessutom var det snålt tilltaget med brieost. En liten, liten fyrkant fick vi, dåligt. Jag gillar brie!



Vad var bra då? Det lilla glaset med yoghurt och solroskärnor var en söt och len gomupplevelse, det behövdes inte mer än en liten portion. Jag toppade med flytande honung, mums! Avslutningsvis säger jag: jag gillar inte kalla pannkakor, men jag gillar nutella. Dött lopp.
Personalen var trevlig och för mig som inte jobbar med tallrik, var de lagom informativa utan att dumförklara mig. :) Tallriken kostar 99 kronor, helt ok pris men jag hade gärna sett lite mer för pengarna. En croissant, en fralla med franska ostar, kanske vispgrädde och sylt till pannkakorna. Basement har lite, lite kvar innan de blir ett brunchställe att räkna med för min del, men det var en genomsnittligt angenäm upplevelse.

Adress: Café Basement, Långgårdsgatan 8
Pris: 99 kr för en brunchtallrik
Brunch serveras söndagar mellan 10.30-14.


Var ska vi gå nästa vecka?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar